Depremde Meydana Gelen Hasarların Muhtemel Nedenleri
Depremde Meydana Gelen Hasarların Muhtemel Nedenleri
1.) Projelendirmede muhtemel yanlışlar
Taşıyıcı sistem tasarımı yanlışlıkları
Sisteme etkiyen yatay ve düşey yüklerin uygulanma ve büyüklülüklerinde yanlışlıklar
2.) Taşıyıcı sistemin tipinin belirlenmesinde yanlışlıklar
3.) Zemin etüdünün iyi yapılmaması (Hesaplamalarda kullanılan zemin parametrelerinin farklı kullanılması vb)
4.) Düğüm noktalarında donatı detaylandırılmasına dikkat edilmemesi
5.) Donatıların aderans boylarının yeterli olmaması
6.) Malzeme kalitesinin kötü olması (Düşük kaliteli beton ve çelik)
7.) İşçilik kalitesinin kötü olması (imalat sırasında demir işçiliği, beton yerleştirme ve bakımı)
8.) Donatılarda korozyon meydana gelmesi
9.) Zemin katlarda dükkân yapılması sebebi ile bölme duvarlarının bulunmaması halinde önlem alınmaması (yumuşak kat) (B1-B2 düzensizlikleri)
10.) Burulma etkisinin göz önüne alınmaması (A1 düzensizliği)
11.) Bitişik binalarda kat seviyelerinin farklı olması (Çekiçleme)
12.) Diletasyon aralıklarındaki yetersizlikler.
13.) Zemin sıvılaşması –Kum kaynaması (suya doygun kumlu dolgularda deprem dalgaları zemin tabakalarının mukavemetini değiştirmekte ve zemin yüzeyinde kabarmalar meydana gelmekte, ağır yapılar zemine batmakta, hafif yapılar yukarı doğru hareket ederek yüzme eğilimi göstermektedir.)
14.) Tedbirler alınmadan ve muhtemelen hesap yapılmadan konsolların ve çıkmaların yapılması.
15.) Yapı düşey yüklerinin düşey aktarımının kirişlerden kirişlere yapılarak (saplama-ikincil kiriş) Yük aktarımının uzatılması
16.) Bilhassa band pencere ve merdiven aydınlıklarındaki pencereler ve sebebi ile kısa kolan durumunun ortaya çıkması
17.) Merdiven sahanlık döşemelerinin kat ortalarında yapılarak komşu kolonlarda kısa kolon oluşturulması
18.) Dolgu duvarlarındaki yapım ve bağlantı hataları, özellikle çatıdaki kalkan duvarların betonarme çerçeve teşkili olmadan yapılması.
19.) Hesap ve yapım kontrolü eksiklikleri (bilhassa yapılan imalatın kontrolü)
20.) Kontrol ve denetim yapacak bilgili ve deneyimli elemanların eksikliği
21.) Bina yapılırken yeraltı suyunu alacak drenajın yapılmaması
22.) Bina temeli yakınında yapılan fosseptiklerin temele su bırakması
23.) Dökülen betonlarda vibratörün kullanılmaması (gerekli beton sıkıştırmasının yapılmaması)
24.) Taşıyıcı perdelerin köşelerinde perde uç bölgesinin yapılmaması
25.) Kiriş ve kolon demirlerinin bindirme boylarının (ekleme kısımlarının) kısa tutulması
26.) Betonun işçiliğini kolaylaştırmak için betona fazla su kullanılması
27.) Zemin emniyet gerilmesinin ezbere alınarak proje yapılması
28.) Kolon ve kiriş birleşim yerlerinde etriye sıklaştırmasının yapılmaması
29.) Beton dökülmeden önce kiriş ve kolon diplerinin tozlu, kirli ve talaşlı bırakılması
30.) Kolon aplike yönlerinin bir üst katlarda değiştirilmesi. Ayrıca tek istikamette tasarımın yapılması
31.) Beton döküldükten sonra yeteri miktarda ve sürede sulanmaması (özellikle yaz aylarında)
32.) Sıcak havalarda betonun ani su kaybını önlemek için gerekli ölçüde sulamanın yapılmaması. Rötre çatlaklarının oluşması
33.) Duvar, kolon ve kirişlerdeki işçilik hatasını örtmek için kalın bir sıva tabakasının oluşturulması
34.) Kiriş olmayan döşemelere taşıyıcı veya bölücü duvarların örülmesi,
35.) Midyeli ve mıcırsız deniz kumunun kullanılması,
36.) Çok sulu ve deniz kumuyla dökülen betonun paslanmayı hızlandırması
37.) Binaların çatısından gelen suların temele akması
38.) Kolon ve kiriş etriye bindirme paylarının kısa tutulması, bağ tellerinin kısa kesilmesi
39.) Yapılmış olan binaların yanlarında yapılacak bina hafriyatlarının temel altına kadar inmesi ve gerekli önlemlerin alınmaması
40.) Yapılmış olan veya yapılması gerekli olan kiriş ve kolonların iptal edilmesi
41.) Kirişsiz balkonların üzerine sonradan duvar örülerek içeri alınması
42.) Mevcut binaların bodrum veya zemin katlarının sürekli olarak sulu bırakılması
43.) Bodrum veya zemin katlarda kolon ve kirişlerin kırılarak, hatta demirlerinin kesilerek tesisat borularının geçirilmesi veya asılması.
Leave a Comment