Demiryolu Ulaşımı


Bir yerden bir yere madeni bir yol üzerinde, mekanik bir güçle hareket ettirilen araçlar içinde, insan ve eşya taşımasını temin eden tesislerin hepsine birden demir yolu denir.
Buradan demir yolunun bir bütün olduğu, sadece, raytravers ve balasttan ibaret bulunmadığı, istasyon binalarının, köprü ve tünellerin, lokomotif depolarının, telgraf, telefon direkleri ve benzerlerinin de demir yolunun bir parçası olduğu ve tarifte sözü geçen taşıma işine yardımcı her tesisin aynı şekilde demir yolunun bir kolunu teşkil ettiği anlaşılır. Bu tariften iyi bir demir yolunda sadece yolun iyi nitelikte olmasının yeterli olmayacağı, bütün tesislerin aynı şekilde iyi olmasının gerektiği, dolayısıyla bunu temin etmenin de çok büyük masraflara yol açacağı kendiliğinden anlaşılır.
Traversler üzerine özel tertibatla bağlanan rayların ucuca eklenmesi ile, elde olunan paralel iki demir şerit, en basit şekliyle bir demir yolu olur. Burada ray dizileri arasındaki iç yüzlerden ölçülen uzaklığa hattın açıklığı denir.
George Stephenson'un yaptığı ilk yolda bu açıklık 4 ayak 8½ parmak = 1435 mm idi. Bundan sonra başkaları tarafından yapılan hatlarda farklı açıklıklar kullanıldı. Ve kısa zamanda Birleşik Krallık'ta yedi muhtelif açıklıkta yol meydana geldi, bir hattan diğerine geçişte meydana gelen zorluklar sebebiyle bu keyfiliğe son verme lüzumunu duyan hükümet 1846'da çıkarılan bir kanunla bunu yaptı ve açıklık olarak 1435 mm kabul edildi.
Bugün bütün Dünya'da JaponyaRusya ve bazı diğer ülkeler hariç 1435 mm normal açıklık olarak kabul edilmiştir. Yolda kabul edilen bu tek açıklık sayesindedir ki, bugün Londra’dan çıkan bir vagonun hiç kesilmeden Kars’a kadar devamı sağlanır.


TARİHİ
Arkeologlar Mısır'daki bir piramitin yakınında M.Ö. 2600 yıllarında yapıldığı sanılan bronz ray kalıntılarını gün ışığına çıkarmışlardır. Piramidin yapımında kullanılan taşların ocaklardan taşınmasında bu raylardan yararlanıldığı sanılmaktadır. Mısır'da kullanılan ray örneğinden, lokomotif yapımının gerçekleşmesine dek binlerce yılın geçmesi gerekmiştir. Bu süre içinde raylar, özellikle maden ocaklarında, hayvanların ya da insanların ağır maddelerle yüklü araçları daha kolay çekmelerini sağlamak amacıyla kullanılmıştır. Bu raylar genellikle tahtadan kimi zaman da rayın dayanıklılığını arttırmak amacıyla metallerle kaplanarak yapılmaktaydı. İlk demir ray 1738 yılında İngiltere'de, Cumberland'daki bir maden ocağında kullanılmıştır. Demiryollarındaki asıl gelişim ise buhar makinelerinin gelişmesi ile olmuştur. 1804 yılında Richard Trevithick ilk lokomotifi inşa ederek 24 Şubat günü Galler'deki bir kalay madeninde kullanmıştır. 27 Eylül 1825'te ise kamu hizmetine giren demir yolları ve lokomotifler yolcu ve yük taşımaya başlamasıyla sanayi devrimini de başlatmış sayılır.

İlk elektrikli yol ise 1879 yılında Berlin'de deneysel olarak inşa edilmiş ve bu tarihten sonra özellikle şehir içi tramvay taşımacılığında elektrikli hatlar kullanılmaya başlanmıştır.

ÜlkeDemir yolu uzunluğu
(km)
Veri tarihiNot
Amerika Birleşik Devletleri Amerika Birleşik Devletleri226.7062006Dünyanın en uzun demir yolu uzunluğu
 Avrupa Birliği209.8952007Tüm AB ülkeleri toplamı
 Hindistan90.5692007Asya'nın en büyük demir yolu merkezi
 Rusya84.1582007
 Çin Halk Cumhuriyeti78.0002007[1]
 Kanada57.0422006
 Arjantin35.7532005G. Amerika'nın en uzun demir yolu uzunluğu
 Almanya33.8972007En yoğun demir yolu
 Avustralya33.8192006
 Fransa29.4882007
Brezilya Brezilya29.4872005
Meksika Meksika26.6622005
Güney AfrikaGüney Afrika Cumhuriyeti24.4872007
Ukrayna Ukrayna21.8912006
Japonya Japonya20.0502006Yalnız "Japon Tren Yolları grubu" ağı
PolonyaPolonya19.4192007
İtalyaİtalya16.6682007
Birleşik Krallık Birleşik Krallık16.6582007
İspanya İspanya14.8322007
KazakistanKazakistan14.2052006
Türkiye Türkiye8.6992015[2]
RomanyaRomanya10.6462007
İsveçİsveç9.8212007
Çek Cumhuriyeti Çek Cumhuriyeti9.4912006
Pakistan Pakistan7.7912006
MacaristanMacaristan7.9602007
İran İran7.2652006
EndonezyaEndonezya6.4582006
FinlandiyaFinlandiya5.8992007
Şili Şili5.8982005
AvusturyaAvusturya5.8182007
Beyaz Rusya Belarus5.4942007
Sudan Sudan5.4782005
Kuzey Kore Kuzey Kore5.2352006[kaynak belirtilmeli]
MısırMısır5.1952005
Küba Küba4.2262006[kaynak belirtilmeli]
Yeni ZelandaYeni Zelanda4.1282006[kaynak belirtilmeli]
Norveç Norveç4.0872007
Tayland Tayland4.0442005
BulgaristanBulgaristan4.0272007
ÖzbekistanÖzbekistan4.0052006
Myanmar Myanmar3.9552006[kaynak belirtilmeli]
Sırbistan Sırbistan3.8092007
Kongo Cumhuriyeti Kongo3.6412007
Slovakya Slovakya3.6292007
İsviçre İsviçre3.6192007
CezayirCezayir3.5722007
Nijerya Nijerya3.5282005
BolivyaBolivya3.5042006[kaynak belirtilmeli]
Güney Kore Güney Kore3.3992007
Belçika Belçika3.3742007
Vietnam Vietnam3.1472007
ZimbabveZimbabve3.0772006[kaynak belirtilmeli]
MozambikMozambik3.0702005
TürkmenistanTürkmenistan3.0692006
Uruguay Uruguay2.9932003
AzerbaycanAzerbaycan2.9182009[3][4]
Portekiz Portekiz2.8382007
HollandaHollanda2.7762007
Angola Angola2.7612006[kaynak belirtilmeli]
BangladeşBangladeş2.8552005
Tanzanya Tanzanya2.7222006
HırvatistanHırvatistan2.7222007
YunanistanYunanistan2.5512007
Namibya Namibya2.3822006[kaynak belirtilmeli]
Letonya Letonya2.2692007
Tunus Tunus2.2182007
Peru Peru2.1772004
KolombiyaKolombiya2.1372004
DanimarkaDanimarka2.1332007
Suriye Suriye2.0432007
İrlanda İrlanda1.9192007
Kenya Kenya1.9172004
Fas Fas1.9072007
Irak Irak1.8982005
MoğolistanMoğolistan1.8102006
Litvanya Litvanya1.7662007
Malezya Malezya1.6672007
Gürcistan Gürcistan1.5132007
Sri Lanka Sri Lanka1.4492006[kaynak belirtilmeli]
Suudi Arabistan Suudi Arabistan1.4122007
Zambiya Zambia1.2372006
Slovenya Slovenya1.2282007
MoldovaMoldova1.1542006
Bosna-Hersek Bosna-Hersek1.1032007
Çin Cumhuriyeti Tayvan1.0932007
Gana Gana9772003
Kamerun Kamerun9742007
Ekvador Ekuador9662006[kaynak belirtilmeli]
EstonyaEstonya9622006
İsrail İsrail9582007
Senegal Senegal9062004
Botsvana Botsvana8882007
GuatemalaGuatemala8852004
MadagaskarMadagaskar8832002
Gine Gine8372006[kaynak belirtilmeli]
Gabon Gabon8102006
Malavi Malavi7972006[kaynak belirtilmeli]
Kongo Cumhuriyeti Kongo7952006
Cibuti Cibuti7812005
Benin Benin7582006
Mali Mali7332002
ErmenistanErmenistan7322004
MoritanyaMoritanya7172006[kaynak belirtilmeli]
Honduras Honduras6992006[kaynak belirtilmeli]
Makedonya CumhuriyetiMakedonya6992007
EtiyopyaEtiyopya6992006[kaynak belirtilmeli]
KamboçyaKamboçya6502003
Fildişi Sahili Fildişi Sahili Cumhuriyeti6392007
Burkina Faso Burkina Faso6222006
TacikistanTacikistan6162004
FijiFiji5972006[kaynak belirtilmeli]
TogoTogo5682006[kaynak belirtilmeli]
El Salvador Salvador5622007
Dominik Cumhuriyeti Dominik Cumhuriyeti5172006[kaynak belirtilmeli]
ÜrdünÜrdün5082005
Filipinler Filipinler4912006
Liberya Liberya4902006[kaynak belirtilmeli]
ArnavutlukArnavutluk4232007
KırgızistanKırgızistan4172004
LübnanLübnan4012006[kaynak belirtilmeli]
Panama Panama3552006[kaynak belirtilmeli]
VenezuelaVenezuela3362006
Eritre Eritre3062006[kaynak belirtilmeli]
Svaziland Svaziland3012006[kaynak belirtilmeli]
Kosta RikaKosta Rika2782007[kaynak belirtilmeli]
LüksemburgLüksemburg2752007
Jamaika Jamaika2722003[kaynak belirtilmeli]
Uganda Uganda2592002
Karadağ Karadağ2482006
Guyana Guyana1872001 tahmini[kaynak belirtilmeli]
Singapur Singapur1772006[kaynak belirtilmeli]
Surinam Surinam1662001
Porto Riko Porto Riko962006[kaynak belirtilmeli]
Sierra Leone Sierra Leone842001[kaynak belirtilmeli]
Antigua ve Barbuda Antigua ve Barbuda772001 tahmini[kaynak belirtilmeli]
Nepal Nepal592006[kaynak belirtilmeli]
Saint Kitts ve Nevis Saint Kitts ve Nevis502006[kaynak belirtilmeli]
Haiti Haiti402001 tahmini[kaynak belirtilmeli]
ParaguayParaguay362006[kaynak belirtilmeli]
AfganistanAfganistan242004[kaynak belirtilmeli]
Brunei Brunei132001 tahmini[kaynak belirtilmeli]
LihtenştaynLihtenştayn92006[kaynak belirtilmeli]
NikaraguaNikaragua62006[kaynak belirtilmeli]
Nauru Nauru52001[kaynak belirtilmeli]
Laos Laos42005Dostluk Köprüsü
Lesotho Lesotho31995[kaynak belirtilmeli]
Monako Monako22002
Vatikan Vatikan12001 tahmini[kaynak belirtilmeli]
Dünya1.370.7822006[kaynak belirtilmeli
TARİHİ

Hiç yorum yok

Blogger tarafından desteklenmektedir.